Een Wafelverkoop organiseren? Hoe haal je resultaten?
Een truffel-, koekjes- & wafelverkoop is de eenvoudigste manier om snel winst te maken en zo geld in te zamelen voor de club- of schoolkas. Toch zijn er een aantal aandachtspunten waar u rekening mee moet houden om tot een succesvolle verkoop te komen. Mits een kleine voorbereiding haalt u het maximale uit uw actie.
Het Bani-team staat klaar om u hierbij te helpen aan de hand van volgende stappen:
Communiceer transparant over de bestemming van het ingezamelde geld. Als mensen een duidelijk beeld hebben over wat er met hun geld zal gebeuren, zal men sneller geneigd zijn om uw actie te steunen. U kan via de sociale media de betrokkenheid van de klanten vergroten. Toon hen eventueel het resultaat. Zo blijft iedereen geëngageerd en op de hoogte en steunen ze volgend jaar vast opnieuw!
Motiveer uw verkopers. Ook zij moeten weten waarom een goede verkoop zo belangrijk is voor uw organisatie. Alleen zo kan op een duidelijke manier het doel van uw actie gecommuniceerd worden naar de klanten toe en dit zal uw verkoop alleen maar ten goede komen.
Koppel een intern verkoopwedstrijdje aan uw actie. Geef de personen of het team met de beste verkoop en beloning. Dit is de beste manier om mensen, en in het bijzonder jonge kinderen, te motiveren en uw verkoop te maximaliseren.
Zorg voor betrokkenheid bij de klanten. Als er een persoonlijke band bestaat tussen uw organisatie en de klant zal deze laatste sneller geneigd zijn uw actie te steunen. Maak dus handig gebruik van bestaande netwerken zoals Facebook en Instagram.
Vraag een correcte prijs. Een te hoge prijs zal mensen afschrikken. Afhankelijk van het product is een bedrag tussen 5€ en 10€ voor iedereen meestal aanvaardbaar. Onze producten worden niet verkocht in de supermarkt en zijn uitsluitend verkrijgbaar voor inzamelacties. Hierdoor zullen mensen meer geneigd zijn om uw actie te steunen en hoeft u niet te concurreren met grootwarenhuizen.
Zorg voor een efficiënte verdeling van de producten. Zo kan er bijvoorbeeld een afhaalmoment worden georganiseerd op de terreinen van uw organisatie.
Een andere optie is de verkochte lekkernijen te laten verdelen door de verkopers zelf. Meestal maken de kopers immers deel uit van hun sociaal netwerk. Maak hierbij handig gebruik van onze voorverkoop -tools waarop alle gegevens mooi verzameld staan.
Volg uw inzamelingsactie goed op. Verdeel het werk en de verschillende verantwoordelijkheden over meerdere personen. Deze kunnen dan op hun beurt de resultaten van hun team en betalingen van de klanten opvolgen en snel bijsturen indien nodig. Belangrijk is wel om één hoofdverantwoordelijke aan te stellen. Deze zal dan de uiteindelijke bestelling plaatsen en de levering inplannen. Zo wordt de kans op vergissen kleiner.
Een hele grote verkoop? Denk er dan eventueel aan om een kleine reserve bij te bestellen. De ervaring leert ons dat een overschot zeer snel wordt weggewerkt en deze kleine buffer is handig voor eventuele fouten of laattijdige bestellingen.
Plan uw verkoop op een doordacht moment. Probeer te vermijden dat iedereen op hetzelfde moment een verkoopactie organiseert voor zijn doel. Verkoopt de school in uw buurt ook wanneer u dacht te starten, plan dan eventueel een verkoopactie op een ander moment of kies andere producten.
Eerst keer? Probeer een realistische inschatting te maken van het aantal dozen. Pols naar interesse via een voorverkoop en combineer eventueel met een kleiner aantal dozen die u uit de hand verkoopt. Een goede vuistregel is een verkoop van 10 à 15 dozen per verkoper. Voor bepaalde doelen loopt dit natuurlijk sterk op. Beoordeel daarom uw doelstelling met onze handige rekentool.
Persoonlijke vragen? Aarzel niet om ons te contacteren.